Децентралізація: найважливіше за березень

На початку кожного місяця портал «Децентралізація» підбиває підсумки місяця, що минув. Говоримо про важливі рішення, які ухвалив Уряд чи Парламент, або які набули чинності, а також про події та обговорення, на які органам місцевого самоврядування варто звернути увагу або долучитися до них.


Майбуть, найпомітнішою подією березня 2024 року у сфері децентралізації було ухвалення Урядом плану заходів з реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади на 2024-2027 роки. А найбільше обговорень викликало рішення парламентського комітету про перейменування низки населених пунктів у зв’язку з дерадянізацією топонімів. Але це далеко не усі важливі події, що відбулися протягом місяця. Коротко нагадаємо про ті, які вважаємо найголовнішими.

 Березневі рішення Уряду

1 березня Кабінет Міністрів України підтримав законопроєкт, яким вносяться зміни до Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Законопроект пропонує створити правові передумови для відновлення роботи державних органів та органів місцевого самоврядування на тимчасово окупованій території АР Крим. Разом з Законом №3334який набув чинності 7 вересня 2023 року, ці документи дозволять вже зараз готуватися до інтеграції Криму в систему публічного урядування України після деокупації півострова.

5 березня 2024 року Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову про створення трьох базових реєстрів: адміністративно-територіальних одиниць (ЄДРАТО), адрес (ЄДРА), будівель та споруд (РБС). Передбачається, що ці реєстри наповнюватимуть громади, бо саме вони володіють достовірною адресною інформацією. За даними Мінінфраструктури, вже понад 1300 громад тестують систему наповнення реєстрів.

Залучати громади Міністерство планує і до наповнення єдиної геоінформаційної системи регіонального розвитку (ГІС), тестову версію якої презентували 13 березня. Розробка базових функцій ГІС має бути завершена в травні та презентована в червні 2024 року. Ця система, як зазначають в Мінінфраструктури, дозволить моделювати сценарії розвитку громад й здійснювати планування на основі даних, а також оцінювати ефективність витрат Державного фонду регіонального розвитку та укладати інвестиційний індекс окремих громад та регіонів.

5 березня Кабінет Міністрів України затвердив низку змін до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (постанова від 14 січня 2015 р. № 6) і формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами (постанова від 27 грудня 2017 р. № 1088). Рішення ухвалено з метою приведення цих документів у відповідність до Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік».

Також у березні відбувся перший у 2024 році перерозподіл освітньої субвенції між 299 громадами на загальну суму 122,5 млн грн. При цьому Уряд додатково вилучив у громад 5,7 млн грн для збільшення резерву коштів у складі трансферту. В Асоціації міст України зазначили, що перерозподіл – це вилучення коштів в однієї громади на користь іншої, який вже у березні підтверджує неефективність формули освітньої субвенції.

22 березня Кабінет Міністрів України ухвалив Постанову щодо надання можливості сільським та селищним бюджетам залучати запозичення, у тому числі в українських банках та міжнародних фінансових організаціях. Документ був розроблений для приведення у відповідність до норм Бюджетного кодексу України. Як зазначається, він дозволяє здійснювати місцеві запозичення та надавати місцеві гарантії селищним та сільським радам; визначає осіб, уповноважених на підписання документів, пов’язаних з місцевими запозиченнями та гарантіями; створює умови для моніторингу затверджених рішень і зменшення кількості форм бюджетної звітності.

26 березня Кабінет Міністрів України схвалив законопроєкт, який має на меті відновити середньострокове планування та адаптувати бюджетні норми у відповідність до актуальних потреб громад і викликів, з якими стикається країна. Як повідомили у Міністерстві фінансів, такі зміни спрямовані на підвищення ефективності управління місцевими фінансами, стабілізацію економічного розвитку на місцевому рівні та посилення соціальної підтримки громадян.

На тому ж засіданні, 26 березня 2024 року, Кабінет Міністрів України затвердив план заходів з реформування місцевого самоврядування і територіальної організації влади на 2024-2027 роки. Цей план Мінінфраструктури презентувало ще у листопаді 2023 року і він багато у чому повторює попередній план продовження децентралізації. Це не дивно, бо через війну більшість запланованого довелося відкласти, але намічені раніше кроки залишаються актуальними.

 

Рішення Верховної Ради

У березні у сфері децентралізації були і декілька рішень Парламенту, про які варто згадати.

Минулого місяця народні депутати зареєстрували окремий законопроект про внесення змін до Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» щодо забезпечення гідних умов оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування №11054. Автори законопроекту пропонують закріпити мінімальний розмір посадового окладу службовця ОМС на рівні не менше мінімальної заробітної плати. Крім того, законопроект пропонує встановити обов’язок оприлюднювати рішення, якими встановлюють премії, доплати за додаткове навантаження та інші грошові виплати службовцям органів місцевого самоврядування.

20 березня 2024 року парламентський Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування ухвалив рішення про перейменування пʼяти міст (Червоноград (Львівщина) - Шептицький; Южне (Одещина) - Порт-Аненталь; Павлоград (Дніпропетровщина) - Матвіїв; Синельникове (Дніпропетровщина) - Ріднопілля; Бровари (Київщина) - Броварі), а також 104 сіл та селищ у зв’язку деколонізацією топонімії та впорядкуванням використання географічних назв у населених пунктах України. Повний перелік 109 населених пунктів, які будуть перейменовані, є за посиланням. Остаточне рішення про ці перейменування ухвалюватиме Верховна Рада України.

 

Обговорення загальноукраїнського рівня

На жаль, деякі рішення, на які чекають громади, досі залишаються без розгляду: допомога ЗСУ, адміністративний збір, нагляд за законністю рішень на місцях тощо. Про них представники громад, експерти та міжнародні партнери вкотре нагадували і протягом березня - під час численних публічних заходів за участі представників центральної влади. Серед цих зустрічей варто згадати такі:

  • 5 березня - Конгресові слухання: «Децентралізація. Законопроект №4298».
  • 11 березня - круглий стіл у Полтаві: «Участь ОМС у міжнародному територіальному співробітництві в рамках процесу вступу до ЄС».
  • 13 березня - круглий стіл: «Законодавчий порядок денний децентралізації на 2024 рік та нагальні законодавчі ініціативи, на прийняття яких чекає суспільство та місцеве самоврядування України».
  • 14 березня - Конгресові слухання: обговорення проєкту Національного плану з енергетики та клімату.
  • 18 березня - третій діалог «Децентралізація на зв’язку», присвячений підтримці громадами Збройних сил України.
  • 20 березня – пресконференція: «Як закон про адмінзбір (№4380) допоможе громадам і державі в умовах війни?»
  • 21 березня - засідання голів профільних комісій Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України.
  • 28 березня - круглий стіл на Волині: «Участь ОМС у міжнародному територіальному співробітництві в рамках процесу вступу до ЄС».

Варто також нагадати, що 20 березня в місті Монс, Бельгія відбувся Десятий Європейський саміт регіонів і міст. Він зібрав 3600 учасників із 59 країн світу. До делегації від України увійшли 24 очільники районних та обласних рад (цитати Олексія Кулеби, цитати Олександра Кубракова).

Ми і надалі слідкуватимемо, чи втіляться результати цих та інших зустрічей у реальні дії влади і чи відповідатимуть ці дії очікуванням громад.

Щоб не пропустити важливого, стежте за новинами порталу «Децентралізація», нашим онлайн-календарем, а також оновленням наших сторінок у Фейсбуці та Телеграмі.

Вдалого місяця! Про результати квітня поговоримо на початку травня.

 

10 найпопулярніших публікацій березня:

  1. Зарплати працівників ОМС не менше за мінімальну: депутати зареєстрували законопроект
  2. Аналіз місцевих бюджетів за 2023 рік
  3. Роз’яснення для громад «Новий перелік черговості видатків в умовах воєнного стану»
  4. Місцеві цільові програми: відповіді на поширені запитання громад
  5. Сприяти мобілізації, але не роздавати повістки: інтерв’ю зі старостою
  6. Дерадянізація: парламентський комітет ухвалив рішення про перейменування 109 населених пунктів
  7. Підтримка громадами Збройних сил України. Які закони потрібні на вчора?
  8. Чому бідний? Бо… ніяк не ухвалять закон «Про адміністративний збір»
  9. Відкрито доступ до деталей розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами
  10. Як призначати допомогу ВПО з 1 березня 2024 року: експерти розробили алгоритм

* за матеріалами сайту "Децентралізація" 

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...