У Комітеті Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування триває робота над підготовкою до другого читання законопроєкту №6319 «Про внесення змін до Закону України “Про органи самоорганізації населення” щодо удосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення».
У складі робочої групи над документом працює експертка з питань місцевого самоврядування Олена Бойко, яка поділилася своїм баченням щодо вдосконалення правового регулювання повноважень органів самоорганізації населення (ОСН).
«Сьогодні багато говорять про розподіл і розмежування повноважень у системі публічного управління. А я – про повноваження органів самоорганізації населення. Це питання номер два для розуміння призначення ОСНів», – зазначає експертка.
За її словами, чинний Закон про ОСН поділяє повноваження цих органів на власні та делеговані, але такий поділ потребує переосмислення. Закон наділяє ОСН переважно організаторськими функціями – «представляти», «сприяти», «вносити пропозиції», «організовувати участь», «інформувати». Тобто ОСН — це, за словами експертки, «умовний помічник-організатор», який не має владних повноважень.
Контрольна функція передбачена лише одна – за якістю житлово-комунальних послуг та ремонтних робіт у будинках. Водночас рада може додатково наділяти ОСН частиною своїх повноважень і передавати відповідні ресурси, але не ті, що належать до виключної компетенції ради.
«Закон встановлює, що всі повноваження ОСН передаються місцевою радою – як “власні”, так і “делеговані”. Тому, по суті, всі вони є переданими», – підкреслює Олена Бойко.
«Враховуючи законодавче визначення “делегованих повноважень”, вживання цього терміна щодо ОСН є некоректним. Правильніше говорити про права та передані повноваження, а не про власні чи делеговані».
Олена Бойко також застерігає від спроб надмірно розширювати повноваження ОСН, що може порушити баланс у системі місцевого самоврядування.
Зокрема, експертка наголошує:
- Наділення ОСН контрольними функціями можливе лише за чіткого визначення предмета й меж контролю, щоб уникнути перетину з повноваженнями ОСББ.
 - Передача повноважень, віднесених до виключної компетенції місцевих рад, є неприпустимою.
 - Наділення ОСН функціями правоохоронних органів чи у сфері національної безпеки – категорично недопустимо.
 
«Філософія ОСН – це самоорганізація жителів для вирішення питань місцевого значення. Це не “силовий” орган, не орган влади, не самостійний суб’єкт у системі публічного управління. При визначенні повноважень ОСН важливо не зламати баланс між представницькою та прямою демократією», – резюмувала Олена Бойко.
За матеріалами сайту "Децентралізація".
 
 
 