Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування представив дослідження «Підконтрольність та підзвітність старост», підготовлене ГО «ДЕСПРО» за підтримки Програми EGAP.
Це дослідження — наймасштабніше у 2025 році щодо найближчої до людей інституції в громаді. Як зазначив народний депутат України Віталій Безгін, «тут мова більше про взаємини старост із мешканцями на округах, аніж про контрольні функції з боку інших ланок врядування». І справді: результати показують, де практика працює, а де буксує.
Які проблеми виявили?
Аналітики дослідили дані про звітування понад 7 000 старост із майже всіх регіонів України. Вузьких місць виявилося чимало:
- нерегулярне та неуніфіковане звітування;
- відсутність оприлюднених звітів на сайтах громад;
- різний підхід до порядку звітування на рівні локальних актів;
- нестача механізмів контролю з боку голів громад;
- відсутність санкцій за порушення вимог закону.
Що кажуть дані? Кілька важливих цифр від Віталія Безгіна:
Локальні правила звітування старост
- 40,1% громад закріпили порядок звітування у статутах;
- 87,1% — у положеннях про старост.
Це, на думку депутата, сигнал до уніфікації:
«Ми маємо дійти регулювання, коли тут буде єдина практика. Якщо більшість громад обирають положення, значить треба йти цим шляхом».
Звітування перед місцевою радою
- 49,8% старост звітують перед радою.
Звітування перед жителями
- 57,2% старост звітують безпосередньо перед мешканцями округів.
Лідери за динамікою — Київська та Житомирська області.
Глибше в регіональний розріз: хто лідирує, а кому треба активізуватись?
Дослідження показує суттєві регіональні відмінності. Якщо у 2025 році серед лідерів за звітуванням перед радою – Івано-Франківська (40,8%), Рівненська (39,6%) та Одеська (38,4%) області, то в таких областях, як Чернігівська (16,4%) чи Херсонська (0%), цей показник залишається критично низьким.
Що стосується звітування перед жителями, то тут також є свої чемпіони: Харківська (43,7%), Івано-Франківська (37,6%) та Дніпропетровська (37,5%) області.
Як звітують? Переважна більшість старост (у багатьох областях понад 90%) віддають перевагу традиційним відкритим зустрічам. Водночас, відеоконференції як спосіб звітування найактивніше використовують у Харківській (24,2%) та Чернівецькій (15,4%) областях, що може бути як наслідком безпекового фактору, так і розвиненої цифрової інфраструктури.
Прозорість: чи доступні звіти онлайн?
Заявлено, що звіти за 2024 рік є на сайтах у більшості громад, проте реально у відкритому доступі їх можна знайти не завжди. Наприклад, у Запорізькій області лише 21,6% громад заявили про наявність звітів онлайн, а в Львівській – 42,9%. Це вказує на системну проблему з оприлюдненням інформації.
Системні проблеми та шляхи їх вирішення
Дослідження виокремило низку системних проблем:
- Правова невизначеність: Чітко не визначено механізми контролю голови громади за діяльністю старости, а також принципи підзвітності самим жителям округу.
- Залежність від волі ради: Факт проведення звіту перед радою часто залежить не від вимоги закону, а від бажання депутатів його заслухати.
- Відсутність санкцій: За порушення вимог щодо звітування не передбачено жодних правових наслідків.
Що робити далі? Рекомендації:
- Для Верховної Ради: Удосконалити законодавство, усунувши правову невизначеність щодо підзвітності старост перед жителями, закріпити єдиний механізм контролю та визначити санкції за невиконання звітних вимог.
- Для Мінрозвитку: Надавати методичну допомогу громадам, а також розглянути створення єдиного реєстру старостинських округів для підвищення прозорості.
- Для Асоціацій ОМС: Активізувати просвітницьку роботу, поширювати кращі практики та допомагати у розробці локальних актів.
Що обговорили та які кроки далі?
Учасники події — народні депутати, представники Мінрозвитку, асоціацій місцевого самоврядування, громадських організацій та старости — говорили про потребу посилення ефективності та підзвітності інституту старост, а також необхідність коригування законодавства.
Дослідження та дискусія ще раз нагадали: інститут старост — це місток між громадянами й владою. Його ефективність напряму залежить від прозорих правил, регулярних звітів і довіри. Наявні дані дають чіткий орієнтир, над якими саме напрямами потрібно працювати, щоб цей місток став міцнішим.
За матеріалами сайту "Децентралізація"
