Звернення Асоціації до Кабміну щодо правового врегулювання та фінансового забезпечення безперервного надання соціальних послуг населенню в умовах реформи з децентралізації

Звернення Загальних зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області

Ми, учасники Загальних зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області, яка об'єднує 98% усіх сільських, селищних, міських та районних рад регіону, засвідчуємо підтримку реформі з децентралізації влади в Україні.
Разом із тим, викликають стурбованість деякі аспекти правового регулювання реформи. Так, з моменту утворення об'єднаних територіальних громад і внесення змін до адміністративно-територіального устрою постає питання щодо налагодження безперервного надання соціальних послуг населенню з поетапним розподілом функцій між структурами соціального захисту населення, що надають соціальні послуги, а також із забезпеченням державних гарантій щодо охорони дитинства.

Зважаючи на зазначене, звертаємося з проханням доручити Міністерству соціальної політики України визначитися з розподілом функцій, які здійснюватимуть об'єднані територіальні громади та які дотепер забезпечували управління соціального захисту населення, служби у справах сім'ї, з урахуванням змін їх повноважень. Не менш важливим для розвитку територіальних громад є питання розробки програм соціального захисту населення, які є їх підґрунтям, для чого також потрібні відповідні фахівці органів місцевого самоврядування, а значить – структурний підрозділ соціального спрямування.

Зокрема, згідно з Концепцією Уряду з реалізації державної політики соціального захисту населення та захисту прав дітей, управління соціального захисту населення забезпечуватимуть виконання двох основних функцій, а саме:
• роботу з громадянами щодо прийому необхідної документації для вирішення питань призначення виплат;
• роботу з обробки прийнятої документації для винесення рішення з призначення виплат.

До того ж, перша має бути виконана через ЦНАПи та представництва в старостинських округах, тобто її виконання покладається на органи місцевого самоврядування, друга – через територіальні органи центральної соціальної сервісної служби, тобто її реалізацію забезпечуватиме держава.

Окрім цього, реалізація місцевих соціальних програм потребуватиме виконання повного циклу: від прийому громадян до прийняття рішень і формування виплатної інформації. Вато зазначити, що такий процес передбачає злагоджену роботу усіх його складових: прийом документів, підтвердження права громадянина, внесення документів до програмного комплексу (який, наразі, існує на комерційній основі), ІТ-підтримка програмного комплексу, формування виплатної інформації, здійснення контролю за термінами виплати, робота з неоплатами тощо.

Ураховуючи викладене вище, вбачається, що об'єднані територіальні громади забезпечуватимуть вирішення широкого кола питань, що невідкладно потребує високої кваліфікації спеціалістів, у тому числі й робота в програмному комплексі «Соціальна громада», тощо.
На наш погляд, для якісної реалізації реформи необхідно застосувати модель Концепції на існуючій базі, тобто – на чинних управліннях соціального захисту, змінюючи функції фахівців, формуючи фактично два вищезазначених направлення, і час для цього має бути визначений щонайменше до 01 липня 2021 року, про що рішення на рівні Уряду вже прийнято і гарантує збереження професійного складу фахівців соціальної сфери, а Міністерство соціальної політики України вже висловлювалося на підтримку даної позиції, яка на сьогодні видається найбільш правильною, забезпеченою ресурсами та найменшими ризиками.

Що стосується обсягу повноважень служб у справах сім'ї, то, на нашу думку, доцільно передати їх у повному обсязі територіальним громадам, можливо, фінансуючи їх реалізацію на першому етапі за рахунок держави.
Разом із цим, рішуче переконані, що саме об'єднання зусиль центральних органів влади та місцевих рад сприятиме підвищенню рівня захисту та соціальної допомоги громадян і розвитку територіальних громад.

С Х В А Л Е Н О
Загальними зборами Асоціації
21 жовтня 2020 року

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...