Зміни у законодавстві про гуманітарну допомогу: кого стосується і як діяти?

Експерти Програми "U-LEAD з Європою" проінформували представників місцевого самоврядування щодо важливих змін у законодавстві стосовно гуманітарної та благодійної допомоги, її ввезення, обліку та використання.


У середу, 28 лютого, робоча група з фінансів провела інформаційну сесію «Отримання та облік благодійної та гуманітарної допомоги». У заході взяли участь понад 300 фахівців громад з усієї України.

«Наприкінці 2023 року набув чинності Порядок №953, яким регулюється пропуск та облік гуманітарної допомоги, важливі положення якого починають діяти з 1 квітня. У січні 2024 року вступили в силу зміни до ЗУ «Про гуманітарну допомогу». Для того, щоб представники ОМС мали можливість адаптуватися до новел законодавства, наші експерти надали роз’яснення алгоритму дій при отриманні благодійної та гуманітарної допомоги та її відображення в бюджетному, бухгалтерському та податковому обліку», — розповіла Інна Святна, радниця з питань муніципальних фінансів та управління Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Вінницькій області.

В ході інформаційної сесії Інна Святна та її колеги Наталія Любченко і Олена Савченко, радниці з регіональних офісів Хмельницької та Кіровоградської областей, надали роз’яснення щодо особливостей бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги, а також рекомендації щодо оприбуткування безоплатно отриманих активів, їх використання та у разі необхідності подальшої передачі.

 Розширення кола набувачів та отримувачів, зміна процедури передачі

 Експерти звернули увагу учасників на оновлену термінологію щодо отримувачів та набувачів гуманітарної допомоги, а також розширення переліку отримувачів гуманітарної допомоги. До вже наявних додалися неприбуткові державні та комунальні підприємства, установи, організації та органи місцевого самоврядування (наприклад, заклади охорони здоров’я) та надавачі медичних та/або реабілітаційних послуг, які мають договір з НСЗУ. Ці ж отримувачі можуть набувати статусу набувачів допомоги (кінцевих споживачів, які нею користуються).

Органи місцевого самоврядування можуть бути лише отримувачами гуманітарної та благодійної допомоги і не можуть бути благодійниками. Вони обов’язково та постійно ведуть облік гуманітарної та благодійної допомоги. Основний принцип роботи з отриманими від донорів та благодійників матеріальними цінностями: отримали і одразу передали цільовим організаціям або установам.

Алгоритм отримання гуманітарної допомоги наступний: письмова пропозиція донора, надання письмової згоди, підписання первинних документів, реєстрація отримувачів, відображення у бухобліку (облік гуманітарної допомоги), передача набувачам, звітування.

«На етапі формування письмової згоди радимо продумати, кому і для яких потреб використають допомогу та її шлях до набувача. Щодо зміни отримувача, якого зазначать в первинних документах, то така зміна можлива лише за згодою донора. Крім випадку, коли таку згоду зазначено у попередньо сформованих документах», — наголосили експерти.

Важливими у діяльності отримувача допомоги є облік та звітність про її використання. Експерти нагадали, що з моменту розмитнення гуманітарної допомоги бюджетні заклади подають інвентаризаційний опис в автоматизованій системі впродовж 15 днів, отримувачі медичної гуманітарної допомоги мають 60 днів на зазначені дії, у решті випадків – 90 днів. Крім того, отримувач гуманітарної допомоги до 15 числа місяця, наступного за місяцем митного оформлення товарів та щомісячно, подає звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги, до повного її розподілу. Задекларована гуманітарна допомога, про яку не відзвітували протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення, вважається використаною не за цільовим призначенням.

 Особливості розмитнення та реєстрації гуманітарної допомоги з 1 квітня 2024 року

 На рівні закону запроваджується використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги.

Будь-який гуманітарний вантаж тепер може бути оформлено виключно на організацію/установу, яка включена до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги. За даними автоматизованої систему реєстрації гуманітарної допомоги, з грудня 2023 до лютого 2024 року на платформі зареєструвалося 7448 отримувачів допомоги.

Спрощений механізм декларування, тобто подача паперової митної декларації безпосередньо в пункті пропуску, діє лише до 1 квітня 2024 року. Після цієї дати привезти гуманітарний вантаж можна буде лише за попередньо поданою електронною декларацією.

Члени Асоціації 

 
 
За результатами виборів 25.10.20 року у області обрано 56 голів сільських, селищних, міських громад та місцевих рад і сформовано склад 7 нових районних рад.
 
У складі Асоціації об’єдналися 62 місцеві ради, в тому числі - 54 сільських, селищних, міських рад, 7 районних рад та обласна рада, що складає 97% від загальної кількості рад Харківщини. Детальніше...